Pochodzące z języka angielskiego słowo „incentive” oznacza „zachętę”. Wyjazdy incentive są zatem wyjazdami zachęcającymi, motywacyjnymi i integracyjnymi. Do kogo są kierowane? Czym powinien wyróżniać się dobry wyjazd incentive? Jak go zorganizować? Dokąd wysłać uczestników wyjazdów incentive i w jaki sposób decydować o tym, kto powinien brać w nich udział? Na te oraz wiele innych pytań znajdą Państwo odpowiedzi poniżej.
Co to jest incentive?
Jak już wspomnieliśmy, incentive oznacza zachętę. Wyjazdy incentive to wyjazdy motywacyjne. Wiele osób myli ten typ wyjazdów z wyjazdami integracyjnymi. Różnice pomiędzy wyjazdem motywacyjnym i integracyjnym są jednak bardzo duże. Wyjazdy incentive są zazwyczaj imprezami bardzo kameralnymi, w których mogą wziąć udział wyłącznie osoby wskazane przez organizatora. Często są pracownicy pochodzący z różnych oddziałów lub zupełnie nie związanych ze sobą firm. Nadrzędnym celem ponad ich integrowaniem, które wcale nie musi być potrzebne, jest ich zmotywowanie do dalszej ciężkiej pracy i podziękowanie za dotychczasowy trud. Natomiast idea wyjazdów integracyjnych opiera się na tym, aby konsolidować i solidaryzować pracowników w ramach jednej firmy, oddziału lub brygady. Z góry są zatem nastawione na pracę zespołową.
Cechy wyjazdu incentive
Dobry wyjazd incentive powinien spełnić kilka ważnych funkcji. Przede wszystkim musi motywować pracowników do dalszej pracy nastawionej na uzyskiwanie wysokich wyników. Jednocześnie uczestnictwo w takim wyjeździe powinno być dla nich wyrazem uznania i docenienia przez pracodawcę. Kto powinien brać udział w wyjazdach incentive? Wielokrotnie spotkaliśmy się z opinią, że wyłącznie pracownicy mogący się pochwalić wysokimi wskaźnikami sprzedaży. Naszym zdaniem jednak nie tylko. W wielu firmach są pracownicy z dużym potencjałem, którym należy pomóc w jego uwolnieniu. Wskazanie odpowiedniej strategii, delegowanie na szkolenia, pochwały czy w końcu uczestnictwo w wyjazdach incentive, pomaga im nabrać wiary w samych siebie i daje motywację do dalszego wyjazdu.
Dobry wyjazd powinien się wyróżniać:
- Atrakcyjnością – wyjazdy do pożądanych miejsc sprawiają, że stają się one długo wyczekiwaną nagrodą. Pracownicy, którzy marzą o odwiedzeniu takich miejsc, będą starać się swoimi wynikami pracy kwalifikować do uczestnictwa w takim wyjeździe.
- Jakością – wysiłek pracowników powinien zostać doceniony przez organizatora wyjazdu incentive. Budżet przeznaczony na jego organizację powinien być na tyle duży, aby zapewnić pracownikom poczucie komfortu, luksusu i bezpieczeństwa. Muszą czuć się w 100% docenieni za pracę, którą włożyli. Ponadto, poniesione przez pracodawcę wydatki na wyjazdy incentive są przez nich odbierane w kategorii inwestowania w pracownika. Buduje to poczucie lojalności i wzmaga sympatię.
- Dostępnością – warunki uczestnictwa lub kwalifikowania się do wyjazdów incentive powinny być takie, aby każdemu pracownikowi dawać szansę udziału. Oczywiście od jednych może to wymagać więcej pracy, a od innych mniej. Na tym właśnie polega ich sukces. Mają motywować pracowników nie tylko do zdobywania nowych zamówień, ale przede wszystkim do pracy nad sobą i sposobem swojego działania.
Zalety wyjazdów incentive
Efekt polegający na motywowaniu pracowników do pracy, to największa zaleta wyjazdów incentive. Dla pracodawcy nie ma nic cenniejszego, niż oddany mu i zaangażowany w pracę pracownik. Wyjazdy incentive pozwalają również zmienić sposób postrzegania hierarchii w firmie. Pracownik przestaje się czuć jak „podwładny”, ale staje na pozycji „partnera”, którego praca jest doceniana, rozumiana, a jego zdanie zaczyna nabierać znaczenia i ważności dla pracodawcy. Wówczas współpraca odbywa się bez niepotrzebnych zgrzytów, a pracownicy z własnej woli dążą do rozwijania dotychczasowych kompetencji.
Druga zaleta wyjazdów incentive ma charakter wizerunkowy. Pracodawca stosujący takie narzędzia motywacyjne, jest postrzegany w oczach potencjalnych pracodawców jako odpowiedzialny i godny zaufania. Wyjazdy incentive okazują się skutecznym sposobem na zachęcenie pracowników do zmiany miejsca pracy, jeśli w dotychczasowej nie byli doceniani lub uznawani.
Dokąd warto pojechać? Propozycje wyjazdów
Firmy zajmujące się organizacją wyjazdów incentive mają wiele propozycji takich wyjazdów. Kierunek podróży zawsze powinien być zachętą dla uczestników, a także korespondować z ich oczekiwaniami i potrzebami poznawania świata. Wysoki poziom uzyskiwanych zarobków determinuje kierunek wyjazdu, tak aby prezentował się atrakcyjnie i „chciało się o niego walczyć”.
Do jednych z najchętniej wybieranych kierunków wyjazdów incentive należą:
- kraje Dalekiego Wschodu takie jak Tajlandia, Wietnam czy Japonia,
- kraje górskie, w których można organizować wyjazdy incentive o charakterze sportowym, np. Austria, Włochy, Szwajcaria,
- kraje europejskie, gwarantujące poczucie bezpieczeństwa i stosunkowo szybką i mało uciążliwą podróż. Wyjazdy incentive w tych kierunkach są również jednymi z łatwiejszych i tańszych do zorganizowania, a tym samym stają się dostępne dla dużej liczby firm.